Друк

Вища освіта в Україні. Частина 2. Формування спеціаліста.

Освіта в УкраїніЩоб зрозуміти процес реформування вищої освіти, давайте розглянемо етапи підготовки молодих спеціалістів.

Етап №1. Загальноосвітня школа. Заклад, який дає узагальнені знання у всіх галузях науки (від навчання письма до основ практично усіх наук).

Етап №2. Вища професійна освіта. Забезпечує отримання знань із обраної спеціальності, якою майбутній спеціаліст планує заробляти на життя та бути корисним для суспільства.
Та зазвичай, на 1-2 курсах студент вивчає безліч дисциплін, що повторюються з школи (математика, фізика, хімія тощо), проте всіх їй вивчає поверхнево. А часто буває, що більшість предметів не мають ніякого відношення до обраної спеціальності. Адже, якщо людина влаштовується на роботу архітектором, то роботодавців мабуть найменше цікавитимуть знання претендента в галузі філософії... Звісно добре, коли особистість всебічно розвинена та компетентна, та зазвичай кількісний показник вивчення предметів не означає якість їх розуміння. Тому, зазвичай, є 2 варіанти:
1. Спеціаліст, що закінчив вищий навчальний заклад, має знання з усіх предметів та лише поверхнево і не в одній з галузей не має глибоких знань;
2. Спеціаліст, котрий по закінченні навчання може працювати в обраному напрямку та приносити користь державі (як професіонал своєї справи) та собі (у вигляді заробітної плати).moku b osvukr1

Це необхідно зрозуміти і прийняти, адже нікому не захочеться витрачати 4-5 років для того, щоб потім не знайти роботу. Та всі роботодавці чекають на фахівців, які прийдуть і з першого дня будуть корисні, а не на людей, котрих треба буде спеціально навчати, щоб вони могли виконувати свої обов’язки. Та система освіти така, що молоде покоління не має змоги отримати потрібні знання та досвід для забезпечення себе роботою та конкурентною заробітною платою. І з кожним роком ця ситуація не те, що виправляється, а ще більше погіршується. Так, університети роблять ремонти, забезпечують аудиторії комп’ютерами. Та важливо зрозуміти, що диплом – це не гарант знань, важливий сам факт отримання знань. А вивчаючи непотрібні для майбутньої професії предмети, студентам просто не вистачає часу для вивчення дійсно потрібних дисциплін.

Та й на викладчах вузів лежить відповідальність за підготовку майбутніх спеціалістів. Якщо в процесі навчання вони почнють виключати менш успішних студентів, то тим самим призведуть до зменшення фінансування навчального закладу та до свого ж можливого звільнення через зменшення педагічного навантаження.

Треба прийняти той факт, що на сьогоднішній день Україна не готує висококваліфікованих спеціалістів із основних технічних наук. Хоча для того, щоб підняти освіту до європейського рівня, ми маємо усі можливості.

Перш за все потрібно визначитись з тим, яку спеціальнсть має торимати молодий фахівець після закінчення університету. Після цього необхідно окреслити перелік дисциплін, глибоке вивчення яких забезпечить підготовку висококваліфікованого спеціаліста.

Поки наша влада не визнає, що в українських вузах існують проблеми з підготовкою хороших фахівців і не почне приймати певні міри для виправлення ситуації, то система вищої освіти і надалі буде випускати посередніх та конкурентно неспроможних спеціалістів. А натомість, на підприємства будуть запрошувати фахівців з-за кордону та платити їм високу заробітну плату.

У процесі отримання вищої освіти приймають участь 2 сторони: та, що навчає (система вищої освіти, що складається з вузів, викладачів, навчального матеріалу) і та, яку навчають (студенти).

Розглядаючи проблеми у системі освіти в Україні, потрібно аналізувати фактори кожної їз сторін. За багато років жодного разу не було серйозних скарг від студентів, що їх не влаштовує рівень та якість отриманої освіти. Це пояснюється тим, що молоді люди не розуміють, або ж не знають, що система на них просто наживається, вимагаючи оплату та не забезпечуючи натомість високого рівня знань. Тобто, для того,щоб зміни відбулися, потрібна також зміна світогляду студентів.

Те, що у навчальний процес включають зайві предмети, які не важливі для отримання знань із певної спеціальності та з котрих необхідно складати іспити, призводить до ще однієї із найбільших та ганебних проблем в системі освіти — до корупції. Адже складається ситуація, в якій студенту простіше заплатити за екзамен, а педагогу не хочеться відмовлятися від матеріальної винагороди. В результаті цього молоде покоління виносить із ВУЗу тверде переконання, що всі питання можна вирішити за допомогою хабарів. І це надвичайно сумно.

Посилання на першу частину публікації "Вища освіта в Україні. Частина 1.  Авторитетність."
Посилання на третю частину публікації "Вища освіта в Україні. Частина 3. Підвищення якості освіти."
Посилання на четверту частину публікації "Вища освіта в Україні. Частина 4. Шляхи розвитку"