Друк

Вища освіта в Україні. Частина 3. Підвищення якості освіти.

moku s osvukr1Більшість науковців пояснюють проблеми з рівнем вищої освіти в Україні недостатністю фінансування.

Проте, навчання у деяких українських вузах обходиться подекуди навіть дорожче, ніж у престижних університетах Європи.

Крім того, якщо проаналізувати останні 5 років, то виходить, що за цей час об'єм фінансування освіти в Україні зріс більш ніж втричі. Разом з тим сам рівень якості підготовки молодих фахівців невпинно падає.

Це свідчить про те, що проблема зовсім не у фінансуванні... Спробуємо розібратись разом...

Держслужбовці постійно ділять та перерозподіляють наявні кошти, не розуміючи, що для підвищення якості освіти потрібно змінити саму систему, яка ці кошти споживає. Всі хочуть грошей, проте ніхто не говорить, що систему потрібно докорінно змінювати.

Зрозумілим є те, що кожен повинен займатись своєю справою. Система вищої освіти, отримуючи достатнє фінансове забезпечення з бюджету (яке в основному формують внески від підприємницької діяльності), а також кошти студентів, котрі навчаються на платній основі, повинна забезпечувати якісну підготовку кваліфікованих спеціалістів. Сектор бізнесу повинен мати можливість отримати такого фахівця і вже у процесі роботи доводити його знання та навики до потрібного рівня. Але такий спеціаліст має бути висококваліфікованим та вже з першого робочого дня мати змогу самостійно вирішувати завдання, що виникатимуть в процесі роботи.moku b osvukr1

Система освіти та бізнес повинні тісно співпрацювати і таке співробітництво має бути взаємовигідним. Тим більше, що це реально! Студенти, яких звільнять від вивчення непотрібних дисциплін, вже на першому курсі зможуть здобути знання, котрі дійсно необхідні для обраної спеціальності. І при подальшому навчанні вони матимуть змогу отримати той досвід, який зробить їх справжніми професіоналами. Це, в свою чергу, дасть можливість підприємствам передавати вузам реальні проекти. А студенти, у процесі навчання зможуть на практиці заробляти кошти. Наприклад, на 2 курсі учні виконуватимуть замовлення безкоштовно, на третьому – за 50% вартості проекту, на 4-5 – за 80%. Крім того, така система допоможе вузам збільшити свій авторитет, як серед абітурієнтів, так і серед зацікавлених у професіоналах підприємствах та організаціях.

Звісно, для цього в університетах має бути і достатня матеріальна база та досвідчені висококваліфіковані педагоги. Та випускники за цих умов будуть готові до самостійного вирішення професійних завдань і це сприятиме тому, що організації із задоволенням будуть приймати студентів на практику, а згодом і запрошувати на роботу. Але знову ж таки, для цього потрібно змінити саму систему вищої освіти. Без цього діла не буде.

На даний момент Верховна Рада України має три законопроекти про вдосконалення вищої освіти, та жоден з них не передбачає змін в процесі роботи даної системи. В основі їх знову ж таки лежить лише принцип перерозподілу коштів та збільшення фінансування. Державні посадовці лише пропонують скоротити число викладачів, тим самим збільшивши навчальне навантаження в розрахунку на одного педагога. Але ж це не допоможе підвищити якість отриманої освіти, а тільки знизить рівень підготовки кваліфікованих спеціалістів.

Посилання на першу частину публікації "Вища освіта в Україні. Частина 1 - Авторитетність."
Посилання да другу частину публікації "Вища освіта в Україні. Частина 2. Формування спеціаліста."
Посилання на четверту частину публікації "Вища освіта в Україні. Частина 4. Шляхи розвитку"